piątek, 24 maja 2019

W Norwegii, to druga niedziela lutego, w Kanadzie, Niemczech i RPA to druga niedziela maja, a w Tajlandii to 12 sierpnia – co to za święto?



Dzień Matki.


Wiecie, że Dzień Matki obchodzony jest z wielką pompą dopiero od 1914 roku? Oczywiście, że pewne źródła odniosą nas do czasów starożytnych, gdzie w Egipcie czczono Izydę, jako matkę doskonałą.

Historia nowożytna, też obfituje w wiele przypowieści i sytuacji, które miały zapoczątkować obchodzenie tego święta.

Siedemnastowieczna Anglia inicjuje tzw. niedzielę u Matki, czyli dzień wolny od pracy u „pana” i powrót do domu – do matki. Dlatego właśnie w Wielkiej Brytanii święto to obchodzi się zawsze w niedzielę – czwarta niedziela wielkiego postu. Rozumiecie teraz moje zdziwienie, kiedy pewnego marcowego dnia w Londynie zaatakowały mnie reklamy namawiające do zakupów z okazji dnia matki 😊


A na ten przykład w Stanach, nie może być normalnie, wiec kłócić się można o początek prawdziwy święta dnia matki, gdyż już 1858 roku Ann Maria Reeves Jarvis ogłasza „Dni Matczynej Pracy”, gdzie pragnie uczcić pracę i poświęcenie matek właśnie, a  od 1872 Julia Ward Howe  pracuje nad wypromowaniem „Dnia Matek dla Pokoju”. Jednak za prekursorkę obchodów tego święta uznaje się Ann Marie Jarvis, która popularyzując Dzień Matki jako hołd dla własnej zmarłej właśnie matki. To za jej przyczyną właśnie, w końcu w 1914 roku Kongres USA uznał Dzień Matki świętem narodowym – druga niedziela maja.



Dzień Matki w Polsce obchodzimy również od 1914 roku, gdzie po raz pierwszy uczczono matki w Krakowie. U nas święto przypada na 26 maja.

Nie wiem co na sposób obchodów Dnia Matki powiedziała by Ann Marie, ale mnie powoli przeraża szmira i plastik, który zaczyna nam tego dnia towarzyszyć.



Ja jako mama, dostaję od moich chłopców kwiatka i całuski i jest git. Dla mojej mamy, zrobiłam kartkę, złożyłam życzenia, wypiłyśmy lampkę winka zagryzając ciastem – produkcja mamy własna  – już 11-go maja ze względu na odległość jaka nas dzieli, a że akurat się widziałyśmy, to … 😊.

Niestety nie mogłam jej zaprosić do kina … ale ubiorę w to moją siostrę 😊, to będzie dla niej miła odmiana od codzienności, a sama oczywiście nie pójdzie

Życzę Udanego Dnia Matki. 
Pozdrawiam!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Idiotyczne wymagania wobec kobiet - sprzątanie

Zobaczyłam ostatnio na IG rolkę z 30min zagospodarowaniem czasu, teoretycznie wolnego, przez pewną Panią, nazwijmy ją Zośka. Zośka w ciągu r...